Dagens lektion mätte vi rektangel och kvadrat figurar i olika enheter, t.ex om
man mätta rektangel vet man att finns längd och bredd i (cm) . Det är också
begrepp användes som bas och höjd när man vill veta om arean av den
figuren. Jag tror vi kom fram till att hur man kan använda olika begrepp och
mätta från olika enheter. Som en av vår grupp hjälpte oss att
skriva när vi mätningar och förklara hur man kan räknar ut arean av figurar. Mina
kopmisar kunde sammafatta vad vi har gjort.
Målet var att kunna använda olika enheter, (cm, dm, mm och m) på olika sätt mätte vi skol korridor som var L=49,90m B=2,5m.
Målet var att kunna använda olika enheter, (cm, dm, mm och m) på olika sätt mätte vi skol korridor som var L=49,90m B=2,5m.
Hela gruppen har räknat förs i
m, cm, mm. Vi har pratat hur mycket 1m har cm mm dm. jag kände allt den men det
var bra att man påminna sig lite, fräsa upp minne. Det var en grupp arbete vi
har hjälpt varandra. Lärare Stina har förklarat hur ska vi räkna och uttala på
svenska...
Som jag skrev på Mihanes inlägg, så fungerade själva mätandet bra för er. Ni visade också att ni kunde räkna ut både omkrets och area. Däremot var enhetsomvandlingen lite svårare för alla. Kanske skulle alla i gruppen behöva öva mer på enhetsomvandling.
SvaraRadera