torsdag 29 september 2011

figurer

Idag hade vi jätte roligt matte lektion vi var fem i gruppen. Först vi har tagit en papper och klipte ut en kvadrat och metade hojd och basen. hojd och basen var 21 cm och vi räknade omkring det blev så 21.4=84. arean=21.21=441 cm coh sedan vi klippte ut två lika stora tranglar av kvadraten och räknade ut omkretsen av treangen basen var 29 och hojden var 21 och omkrets var så 21.2+29=71 cm .


Arean= 441/2=220,5 a=basen . hojden och dela med två.


Sedan vi har tagit en nu papper vi det var en rektangel och vi räknade basen och hojden . basen var 29,7 och hojden var 12,1 och vi räknade så basen 29,7.2= 54,4 och hojden 21,1.2= 42,2 och sedan vi räknade basen emd hojden basen .hojden=101,6.och sedan vi klipte ut en parallogram av rektangen basen =29,7.2= 59.4 sidan= 21,8 .2= 43.6 omkrtes 59,4+43,6=103


A=basen . hojden =626,67och sedan vi metade cirklen det var 52,5 och diametervar 16,6 och sedan vi delade cirklen med diametet 52,5/16,6= 3,16 och sedan vi klipte ut diamaterna och seta ihop de och matade basen var 27,8 och hojden var 8,2 a=basen . hojden =227,96 men läraren hade ett papper med sig och visade hur kan man räkna ut på en annan sätt A=p.r.r= 3,14.8,3. 8,3=216,3 och vi har inte fått samma resultat.

7 kommentarer:

  1. Jag tror att torsdagens laboration gjorde att de olika figurerna fastnade ännu lite bättre. Här pratade vi också om vad sidorna heter. Höjd och bas fick sina platser, vi lärde oss mer om omkrets och area samt skillnaden mellan dem. Ni var jätteduktiga på att se samband, precis som du säger till exempel att triangelns area är kvadratens area delat på två.
    När det gällde cirkeln så räknade vi först ut arean på en rektangel som byggts av en sönderklippt cirkel. Sen räknade vi ut arean på cirkeln med hjälp av en formel. Värdena överensstämde inte helt men de var inte heller jättelångt ifrån varandra. Det beror på att vi inte kunde mäta rektangeln exakt. Jag tror i alla fall att ni fått en bra introduktion till hur man beräknar cirklars area och omkrets. Då blir det lite lättare när ni kommer dit i boken, ni kommer att känna igen det.

    SvaraRadera
  2. Jag glömde också säga att jag saknar de andra gruppmedlemmarnas kommentarer på Sourats fina inlägg. Uppgiften var ju att var och en skulle kommentera gruppens huvudinlägg.

    SvaraRadera
  3. Torsdagens laborationen var det intrssant och bra tycker jag. Jag har lärt mig ganske mycket faktiskt att hur räknar man omkrets, bas och höjd på en figurer.Vi kommer att kämpa hårt och jobbar mer......... tack så hemsk av alla ni matte lärare.

    SvaraRadera
  4. På tursdagen hade vi en roligt läkson tyckte jag. Vi har lärt oss och mätta olika figurer i praktiskt sätt det var ett lärande läkson tyckte jag.

    SvaraRadera
  5. Jag tror du har sammanfatat olika figurers resultaterna på jätte bra sätt och du har räknat O och A på en kvart, rektangel, parellegram och mm. Det var jätte bra jobbet och vad snäll är du. Lika till

    SvaraRadera
  6. Torsdags labrationer är jätt bra praktisk dagar som man kan lär sig mycket och under den här tiderna jag har lärt mig ganska mycket om figurers O, A att hur man komma i fram i matematik och då kan vi komma fram att skämpa hårt. Tac så snäll av alla matte lärarna.

    SvaraRadera
  7. På dagens läkson vi har mätt klassrummmet och tre olika figurer som vi har mått föra veckan. Längheterna och arean av figurer och klassrummet vi har omvandlad till olika enheter.

    SvaraRadera