Idag hade vi matte labration. Det var jätte intressant därför att vi lärde oss olika vägg att hitta omkrents och arean av olika figurar.vår grupp var bestå av 6 studenter ( HUMAIRA,SABA,MONA,ASMA,CECILIA,NAW NAW)
Först började vi med kvardrat och räkna upp arean och omkrents.
1.KVADRAT
O= S+S+S+S =4*S
O=21+21+21+21
O=84cm
A=S*S
A=21*21
A=441cm2
Sen våra uppgiften var att dela kvardraten i två lika triangel och vi skulle räkna omkrents och arean
2.TRIANGEL
O=S+S+S
O=21+21+29
O=71cm
A= 1/2(H*B)
A=1/2(21*21)
A=220,5cm2
3. REKTANGEL
O= S+S+S+S
O=29,7+29,7+21+21
O=101.4cm
A=B*H
A=29.7*21
A=623,7cm2
4.PARALLELOGRAM
O=2(H+B)
O=2(23,5+29,7)
O=106.4cm
A=(H*B)
A=21*29,7
A=623,7cm2
5.CIRKEL
O=Phi*d
O=22/7*16,8
O=52,8cm
A=Phi*r*r
A=22/7*8,4*8,4
A=221,76cm2
du har gjort bra jobb humera.. jag tycker att idag var jätte nytta dag för oss eftersom vi diskuterade så mycket och funderade tillsammans , det var en bra steg till att bli bättre med matte.
SvaraRaderaDet var jätte bra i torsdags på mattelabrationen för att jag fick lära mig mycket saker av andra kompisar i gruppen, jag tycker att det är bättre än jag sitter ensam och jobbar i boken, jag kunde förstå bättre när vi jobbade tillsammans. Det var nytt för mig att räkna cirkel omkrents eller area, och från börjar var det jätte svårt och jag trodde att jag inte skulle kunna det men efter lite hjälp av mina kompisar klarde jag det och nu kan jag räkna olika figurer(omkrets och area)med cirkel.Tack för hjälpen
SvaraRaderaTorsdagens laboration var inte helt lätt att utföra men er grupp var verkligen duktiga och gjorde ett bra jobb. Även jag lärde mig nya saker idag, exempelvis att pi kan fås genom att ta 22/7. På så sätt får man två decimaler till mot att bara använda 3,14. Naturligtvis kan ni slå pi på räknaren och då få ett oändligt antal decimaler men jag hade aldrig mött detta med 22/7 tidigare så det var kul. Sedan tyckte jag att det var spännande att det gick att få en så bra överensstämmelse mellan cirkelns area när man räknar ut den med formeln; A=pi*r*r och när man klipper sönder den och lägger ut den som en rektangel.Sedan kan man ju naturligtvis fundera över varför man ska klippa sönder cirkeln när man lika gärna kan använda en formel, men som vi sa i vår grupp så måste han (vi får tyvärr anta att det var en man) som kom på formeln ha gjort på något sätt för att hitta sambanden som gäller för formeln. kanske han gjorde som vi.
SvaraRaderaDet var spännade fast jag förtod inte så mycket.
SvaraRaderaförstod mena jag
SvaraRadera